Tuesday, August 27, 2013

Aquarel papier getest - de resultaten :p



Hoi allemaal,
Vandaag weer even iets anders. Voor iedereen die graag met Distress Markers kleurt of ergens anders aquarelpapier voor gebruikt, misschien wel interessant :). 
Ik kleur natuurlijk veel met Distress Markers en heb gemerkt dat het papier veel verschil kan maken in het resultaat van het gekleurde afdrukje. Natuurlijk is het een oefening baart kunst kwestie, maar het papier is toch ook echt een belangrijk onderdeel.

Inmiddels heb ik al het papier wat verkocht wordt bij de hobbywinkels wel uitgeprobeerd; Montval Canson (190g/m2 en 300g/m2), Clairefontaine 180g/m2 en Terschelling. Dit laatste beviel me nog het meest. Ik hou zelf niet zo van een grove textuur in het papier dus Terschelling 300g/m2 Glad is dan wel een optie op zich. Alleen vind ik Terschelling erg duur, vooral wanneer je wat verder gaat kijken bij bijv. een winkel voor schildersbenodigdheden, dan valt Terschelling in één van de duurste prijscategorieën. Daar komt bij dat dit Glad, nog steeds niet echt glad is, dus ik had bedacht dat dat anders moet kunnen. 

Gisteren ben ik dan ook naar Peter van Ginkel, hier in Utrecht (bij het Smaragdplein), gereden. Een winkel speciaal voor schildersbenodigdheden. Ik had al op de website gezien dat ze op meerdere plekken in het land zitten en een enorme collectie papier hebben. Als ze me ergens zouden kunnen helpen zou het daar zijn :). En inderdaad, samen met het meisje wat er werkte ben ik allerlei soorten papier gaan bekijken en uiteindelijk heb ik van 3 soorten 2 grote vellen meegenomen om eens uit te proberen. Alle drie uit een andere prijsklasse. 

Omdat ik ongetwijfeld niet de enige zal zijn die er qua papier nog niet helemaal uit is, wilde ik jullie mijn eigen mini onderzoekje niet ontzeggen. Als het niet nodig is, waarom dan het wiel opnieuw uitvinden, toch? :)

Dus ik heb de volgende soorten uitgeprobeerd:
Van Gelder - Simili Japon 225g/m2 Creme - €1,40 per vel
Saunders Waterford 300g/m2 HP - €2,82 per vel
Fabriano Artistico 300g/m2 wit/Liscia HP - €4,80 per vel
Ter vergelijking, omgerekend zou eenzelfde vel van Terschelling ongeveer €5,- kosten.
Het is wat mij betreft dus sowieso de moeite om over te stappen, te meer omdat ik alle drie deze soorten sowieso fijner vind, maar goed dat is ook net wat je voorkeur heeft :). 

Vervolgens 3 keer dezelfde Magnolia stempel afgedrukt (Tilda catching Stars) en gaan kleuren.
Hieronder zie je het resultaat van de drie verschillende soorten.






















In het volgende stuk zal ik proberen zo helder mogelijk de verschillende soorten te beschrijven. Mocht je nog vragen hebben mag je me die natuurlijk altijd stellen :).

Simili Japon 
Eigenlijk officieel geen aquarel papier, maar vanwege de structuur en dikte wel geschikt om op te aquarellen.
Vooral meegenomen omdat het zo ongelofelijk mooi glad is. Heb er inmiddels ook digis mee uitgeprobeerd en dit papier moet echt goed drogen, ook al print je watervast. Echter blijft de kans op vegen wel aanwezig. Het papier kan sowieso niet teveel water hebben, dus dan wordt de kans op vegen wel minder groot.
Goed, de voors en tegens.

Voordelen
Het papier heeft een hele mooie gladde, gesatineerde textuur. Verder zuigt het papier weinig kleur op, dus kleur je graag licht en met weinig kleur, zoals ik bijvoorbeeld ook, dan is dit papier erg fijn.
Bij de haren heb ik de schrijfpunt van de marker gebruikt en dat ziet er erg mooi uit. Juist omdat het papier de kleur niet echt opzuigt. 
Het eindresultaat is even kort door de bocht geen waterverf schilderijtje maar een gedrukt plaatje. Ik vind dat persoonlijk erg mooi.  
Uhm de prijs? ;-)

Nadelen
Het is echt géén beginnerspapier. Ieder foutje wordt afgestraft en kan niet meer hersteld worden. Teveel water kan niet, het papier zal stuk gaan en de geprinte lijnen gaan bij digis vegen als je teveel water gebruikt. 
De kleur is goed te vervagen maar je zal wel wat ervaren moeten zijn en weten wat de inkt doet, anders zal je een hele kluif hebben aan het streeploos kleuren. De armpjes en het gezichtje heb ik vannacht zitten kleuren terwijl ik moe was en dat zie je heel goed. Verder is het papier iets geel waardoor de kleuren anders uitkomen dan ik gewend ben, wel mooi moet ik zeggen :), maar kan me voorstellen dat dat eigenlijk vooral een nadeel is. Hou je echt van aquarellen en gebruik je veel kleur/water dan is dit papier geen optie.

Saunders Waterford
Dit papier heeft wat meer structuur, maar is nog steeds een stuk gladder dan Terschelling. Het voelt wel als echt aquarel papier en in veel opzichten lijkt het voor mij ook veel op Terschelling.
Voordelen
Het papier kan echt veel water hebben, hierdoor zijn foutjes prima te herstellen en de kleur gemakkelijk uit te vegen. Prima beginnerspapier, je kunt gemakkelijk experimenteren met de verschillende manieren van kleuren en de kleuren zijn uiteindelijk erg mooi. Het papier zal echt niet kapot gaan, al zet je bij wijze van spreken 10 lagen op. Verder vervaagt het makkelijk, zowel met een zo goed als droog penseeltje als met een nat penseeltje. Streeploos kleuren zou moeten lukken op dit papier.

Nadelen 
Het papier zuigt gelijk alle kleur op. Hierdoor krijgt het plaatje veel meer kleur dan ik persoonlijk wil. Waarschijnlijk een kwestie van wennen en kan ik uiteindelijk wel uitvinden hoeveel kleur ik op moet zetten om niet teveel kleur in m'n plaatje te krijgen, maar het papier maakt het me wel lastig ;-). Wil je dus niet al teveel moeite moeten doen om alsnog licht te kunnen kleuren, dan is dit papier niet geschikt.
Verder vind ik het gebruik van de fijne punt van de marker niet zo'n super mooi resultaat geven, terwijl ik deze wel altijd zal gebruiken voor het haar (het is vergelijkbaar met het resultaat op Terschelling papier). Maak je dus nog wel eens gebruik van de pen, dan is dit papier misschien niet zo handig, tenzij je er op Terschelling papier bijv. ook mee werkt en dat prima vind :).


Fabriano Artistico

Het mag dus wat kosten, maar dit papier kleurt echt fantastisch! Het is super mooi glad en kleuren kost echt geen moeite meer ;-).
Voordelen
Het kleurt super fijn, vervagen van kleuren is echt een eitje en het papier kan prima tegen wat water, waardoor foutjes makkelijk te herstellen zijn. Verder zuigt het papier niet gelijk alle kleur in, maar laat het goed vervagen. Kortom echt heel erg fijn papier, mijn voorkeur is wel duidelijk geloof ik :p.

Nadelen
Eigenlijk is er maar één nadeel en dat is de prijs. Het is iets goedkoper als Terschelling dat wel, maar goed nog steeds behoorlijk aan de prijs. Ik heb in de winkel om een iets betaalbaarder alternatief gevraagd en toen kwamen we uit op de andere twee.

TIP bij het gebruik van digi's Alledrie de soorten zijn prima door de printer te krijgen, terwijl bij mij Terschelling altijd maar weer een gok is (ik haal telkens opgelucht adem als het papier niet blijft steken).
Deze vellen zijn dus allemaal prima te gebruiken met digi's wanneer je ook al gewend was anders zwaar (300g/m2) papier te printen.
Lukt dit nou niet goed, probeer dat eens de papierinvoer leeg te maken en er één zwaar vel papier in te leggen, waarna je daar bovenop het papier legt waarop je wil gaan printen. Verder heeft bij mij het schoonmaken van m'n inktcartridges ook geholpen....hoe dat moet vind je in de handleiding van je printer.

Nou dat was het wel zo'n beetje. Ik twijfel nog wat ik zal doen en ga eens kijken hoe lang met die twee vellen kan doen. Daar haal je namelijk ongeveer evenveel uit als een 20 vel Terschelling blok van 18 x 24.
Daar deed ik de laatste keer 2,5 maand mee, dus opzich is dan die €9,60 voor 2 vellen absoluut  droompapier ook wel weer te overzien :p. Maar goed echt de moeite waard om zelf eens te gaan proberen dus wanneer je nog niet echt blij bent met het resultaat van je gekleurde stempelafdrukjes.
Wie weet ben je het totaal niet met me eens haha en heb je heel ander papier, dan ben ik daar heel nieuwsgierig naar :)!
  Heb je nou besloten zelf ook op onderzoek uit te gaan, ga dan vooral naar een winkel toe ipv papier op internet te bestellen. Dan kun je het papier zien en vooral voelen :).

Laat het me vooral even weten of je iets aan deze post hebt gehad!
Fijne avond allemaal!


5 comments:

  1. Mooi gekleurd hoor Cindy, en leuk dat je dit hebt uitgezocht, jammer dat het allemaal te dik is voor de printer om digi's uit te printen,maar dat blijft een probleem met aquarellen. Ik zou geen keuze kunnen maken, smaken verschillen maar het ziet er alledrie mooi uit.
    gr. Liesbeth

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi Liesbeth,
      Bedankt!
      Bij mij is het papier trouwens prima geschikt om te printen...mijn printer kan officieel tot 270g/m2 hebben maar deze vellen gaan ook prima. Heb je de één na laatste alinea gelezen? Misschien heb je er iets aan :)!

      Delete
  2. Oh wat geweldig meid dat je dit allemaal hebt uit gezocht top!!
    Ik kleur zoals je weet ook alleen met de distress markers. En gebruik daar voor montval 300 grams. En Terschelling 225 of 300 grams. Maar ik vindt Cotman 190 grams ook heel goed. Maar dat wordt helaas afgeraden door de meeste hobbyisten;( wat ik erg jammer vindt. Maar nu is mijn vraag aan jouw wat voor printer heb jij?
    Ik kan niet met mijn gewone thuis printer printen. Omdat het dan anders helemaal zwart door loopt. Ik ga naar een inktprinter station. Die print voor mij wacht graag je reactie af.
    Lfs Anja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja ik wilde dus gisteren eerst kijken voor Montval 300g, omdat ik daar eerder mee gekleurd had. Minder als 300 doe ik liever niet omdat het papier dan snel stuk gaat omdat ik vrij veel water gebruik met kleuren. Het meisje in de winkel zei gelijk dat als ik de voorkeur heb voor glad papier er veeeeel gladder papier te vinden is dan Montval, dus vandaar dat ik bij deze drie uitkwam. Heb nu de hele avond zitten kleuren en ben echt gek op het Fabriano papier, dat kleurt wel zo ontzettend fijn, de kleuren laten zich heel makkelijk uitvegen en ik vind het erg mooi dat het plaatje nu vrijwel geen textuur heeft. Zal je zo via FB wel even een foto sturen :).

      Om even terug te komen op je vraag, ik heb een oud beestje als printer, een HP Officejet 5610. Is denk ik al makkelijk een jaar of 8 oud. Ik weet dat de inkt van HP in principe watervast is. Ik weet dat er mensen zijn die dat niet met me eens zijn, maar HP zegt op z'n verpakkingen dat het watervaste inkt is :P.
      Heb gemerkt dat het ook erg afhankelijk kan zijn van je instellingen.
      Het plaatje zet ik bij de instellingen op zwart/wit of als het erg dikke zware lijnen heeft op grijswaarden.
      Bij de afdrukinstellingen geeft ik aan dat ik wil afdrukken in grijstinten in de hoogste kwaliteit.
      Vervolgens geeft ik bij de afdrukkwaliteit aan dat ik in concept wil printen of in snel normaal. Hoger gaat vrijwel altijd vlekken, dan gebruikt de printer gewoon teveel inkt.
      Als je het plaatje niet verscherpt of in ieder geval in zwart/wit zet, drukt de printer het plaatje vaag af, juist omdat ik 'm vraag minder inkt te gebruiken zeg maar.
      Hoop dat je er iets aan hebt!
      Liefs,

      Delete
  3. dank je wel voor deze uitleg!

    ReplyDelete

How sweet of you to leave me a comment, thank you so much!